De 8.50 a 12 h i de 14 a 16.10 h (de dilluns a dijous), de 8.50 a 12.30 h (divendres)
Entenem que les persones som éssers complexos. D’acord amb la teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner (visual espacial, logicomatemàtica, naturalista, lingüística, musical, cineticocorporal, intrapersonal, interpersonal), treballam per aconseguir el desenvolupament integral de totes aquestes habilitats i capacitats en els nostres alumnes.
La metodologia del treball per tallers integra la teoria i la pràctica i es caracteritza per la investigació, l’aprenentatge mitjançant el descobriment i el treball en equip. Es fonamenta en la recerca de material especialitzat d’acord amb el tema escollit, amb la finalitat d’arribar a la comprensió des de diverses vivències i la possibilitat d’elaborar un producte.
Té un enfocament interdisciplinari i globalitzador i l’aprenentatge implica pràctica i participació de tothom. L’alumnat és protagonista del seu aprenentatge i entra en contacte amb infants d’altres cursos del seu cicle. La flexibilització dels agrupaments permet a cadascú establir reptes i ritmes personals d’acord amb les seves competències i interessos. Mentre l’alumnat s’organitza a partir d’una proposta donada, el mestre és un assistent tècnic que ajuda a aprendre. Així, aquest actua com a impulsor dels processos i mediador de les dinàmiques establertes.
A través de l’experimentació i el treball creatiu, les classes passen a ser participatives, en les quals tothom aprèn de tothom a partir dels coneixements previs de cadascú. A més, la pràctica, a través de l’observació personal i la manipulació de materials diversos, és fonamental en l’aprofundiment dels aprenentatges, perquè permet participar activament en el procés d’adquisició de coneixements que, així, es consoliden de manera més significativa i permeten construir una bona base per a aprenentatges posteriors.
L’aprenentatge cognitiu i afectiu tenen la mateixa importància i, alhora, el procés és tan valorat com el resultat. Aprendre esdevé una activitat cooperativa i comunicativa en què els infants construeixen el coneixement, juntament amb els seus iguals. Cada proposta o activitat és una oportunitat per a l’aprenentatge i per a l’apropament al seu entorn.
Per a la realització de les activitats, s’ha de generar un clima de confiança, acceptació i motivació. D’aquesta manera, creix la curiositat i, en conseqüència, l’entusiasme que hi posen amb la presentació de cada proposta. La participació es fonamenta en el respecte, la confiança, la valoració i la solidaritat de tots els integrants del grup. Aleshores, el vincle que es crea és innegable.
Les propostes que es fan als tallers garanteixen que tothom hi intervingui, aprengui i que hi hagi col·laboració entre els membres que hi treballen. Així, ens trobam amb reptes personals i reptes grupals que respecten els ritmes de treball, els estils d’aprenentatge i la diversitat de l’alumnat. No cercam que tothom arribi allà mateix, sinó que cadascú continuï el seu procés i que desenvolupi el potencial propi.
Però totes les nostres propostes han d’anar acompanyades del que podria ser el paradigma dels tallers: assumir responsabilitats. Sense la seva implicació no podran créixer. Podem acompanyar-los en el camí, però ells han de “caminar”.
El fet de treballar en grups intercicle afavoreix la possibilitat de conèixer i compartir moments d’aprenentatge, de descoberta i de confiança amb companys d’altres aules. Això repercuteix positivament en el clima general del centre i ofereix la possibilitat de canviar de rol, d’actuar d’una altra manera.
Cada taller té un espai assignat, punt de trobada del grup que hi farà feina. Aquests es van habilitant i ambientant perquè s’hi respiri l’ambient específic i permeten la flexibilitat i mobilitat dels infants. A més a més, també feim ús de la resta d’espais de l’escola (tant interiors com exteriors) i duim a terme algunes sortides relacionades amb el taller programat.
Per altra banda, l’ús de recursos és divers i alternam diferents tipus de materials, des d’objectes quotidians, material manipulatiu específic, càmeres de fotos o ordinadors.
Tendim a seguir un patró que permeti el treball en diferents fases.
Finalment, quan acaba el taller, cada grup de feina té un producte sorgit de la tasca feta.
Així mateix, establim una roda de tallers, de manera que, en finalitzar-la, tots els alumnes del cicle hagin realitzat totes les activitats. Per tant, quant a l’organització, el mestre fa la mateixa proposta de taller quatre vegades. Aquest fet no és un entrebanc, sinó un avantatge, perquè permet anar perfilant alguns aspectes de la programació, ajustar-la en funció del grup i, finalment, deixar tancat un document tenint en compte múltiples variants que han enriquit la proposta inicial.
Cada taller té una finalitat concreta, contextualitzada en el currículum del cicle. Llavors, les propostes van en funció del tema escollit i tenen sempre en compte la interacció d’alumnes. En el cas de primer cicle, s’estableix una roda setmanal, de manera que cada participant canvia de taller cada dia. A segon cicle, cada setmana canviam de taller. Així, en acabar el mes, un mateix alumne haurà fet totes les activitats.
Els ambients són entorns estimulants on els infants es poden moure lliurement a l’espai que han escollit aquell dia i desenvolupar-se d’una manera natural en relació als seus interessos i motivacions. Respecten la diversitat, ja que tenen en compte en tot moment el ritme individual de cada infant en grups intercicle.
Mitjançat la planificació d'un projecte de construcció, aquest ambient ofereix a l'alumnat el moment idoni per desenvolupar actituds d'organització i estructuració del pensament en diferents fases. Contribueix també a la millora de la concepció espacial, el dibuix geomètric i les mesures de longitud. El pensament computacional també s’activa en els jocs de lògica que hi troben els infants.
Les propostes que s'ofereixen en aquest ambient pretenen despertar en l'alumnat la necessitat de comunicar-se tant de manera oral com escrita. Tot això es fa desenvolupant i millorant, mitjançant aquesta necessitat inicial, les seves habilitats i coneixements sobre el català i el castellà, assolint així els objectius que planteja el currículum.
Recollint l’interès dels infants pels éssers vius i la Terra, es presenten propostes que permetin mantenir i incrementar la seva curiositat i puguin ampliar els seus coneixements. Són especialment rellevants els materials que s’utilitzen per poder aprofundir en determinats aspectes científics.
Les matemàtiques constitueixen una manera de mirar i interpretar el món que ens envolta. En aquest taller, les diferents situacions d’aprenentatge que s’hi plantegen permeten treballar conceptes i processos matemàtics a partir del reconeixement del paper de les matemàtiques en la vida quotidiana. Partim de la manipulació de materials per arribar a l’aprenentatge significatiu que porta a la comprensió i a l’abstracció de conceptes des d’una base sòlida. És imprescindible el diàleg entre iguals explicant-se els detalls de les seves estratègies i experimentacions amb mesura, geometria, estadística, probabilitat…
A través del llenguatge, construïm coneixement alhora que és també l’eina que ens permet de comunicar-nos. En aquest taller es treballa amb les competències específiques de l’àrea de llengua catalana i castellana, fent que cada roda parteixi d’una nova situació d’aprenentatge des d’on entrenar les habilitats comunicatives, tot potenciant la transversalitat amb la resta d’àrees del coneixement. Sempre partint de l’experimentació personal i de l’equip cooperatiu, les activitats es diversifiquen segons els cicles: des de les converses, la consciència fonològica i els jocs de llengua oral i escrita; passant pel debat, la dramatització, les tècniques d’escriptura, els mitjans audiovisuals, l’anàlisi de textos literaris; fins a les enquestes al carrer, l’edició de llibres digitals, les representacions de contes d’elaboració pròpia, els kamishibais o les receptes de cuina literària.
Aquest taller pretén continuar incentivant la curiositat i la capacitat d'investigació a través de propostes científiques. Això fa que es desenvolupin aprenentatges i habilitats de recerca i registre d'informació, alhora que es potencia l'actitud crítica, l'autonomia, la capacitat de l'alumnat per analitzar diversos aspectes del món que l'envolta, l'experimentació directa amb diversitat de materials i l’aplicació de diferents hipòtesis des d’on fer i resoldre per arribar, conjuntament, a un aprenentatge ampli, obert i sempre compartit.
L’alumnat és...
El/La docent és qui...
A cada taller es treballen i s’avaluen els objectius, continguts, habilitats i actituds definits a les programacions, les quals hem elaborat a partir de la proposta oficial del currículum. Cada encarregat del taller transmet a les reunions setmanals de cicle i trimestrals d’avaluació les observacions i valoracions que s’hi fan. Recollim tant l’evolució d’habilitats acadèmiques com els hàbits de treball i l’organització, la iniciativa, l’actitud, les preferències, la participació i l’autonomia, la capacitat per resoldre situacions o conflictes, el seu rol al grup, les relacions amb els companys i el vincle amb els mestres, la gestió d’emocions, les possibles propostes de millora i els punts forts i febles per adaptar la intervenció educativa.
L’avaluació dona molta informació des de diferents punts de vista, perquè és una avaluació compartida (entre mestres i entre alumnes). Un infant és mirat amb molts ulls a diferents moments i aquest fet enriqueix la informació que podem donar a les famílies i tot allò de què podem parlar amb el mateix nin o nina. Els canvis d’agrupament, els diferents tipus de propostes que troben i els diversos adults que l’acompanyen li permeten adoptar canvis de rols constantment que l’ajuden en el seu creixement.